- Mirjam



- Jag röker! Är du lika förvånad som du ser ut? Hon tog ett lätt halsbloss och puffade ut små lätta rökringar, så lätta att de knappt kunde bära luften på sina axlar. Men jag bränner jämt fingrarna.
- Det kan vara mest förvåningen över att du visar det för just mig, som syns i mitt ansikte. Men jag är inte förvånad, Mirjam. Du är lite sådan, sa han och skrattade till. Hans hån och hans omedelbara sårbarhet hoppade fram som en svart katt på en tom landsväg, när han tittade på henne med den där blicken, just den där. Du är lite oslipad i kanterna... En fin flicka, men du är smutsigare än de flesta inuti, eller hur? Du kan bara inte bestämma vilken sida du ska ge utlopp åt. Du har ängeln i ena ögat, visst, sa han och smekte hennes högra ögonlock. Med andra handen smekte han det vänstra:
- Men du har djävulen i det andra! Och när du tittar med båda blir det kaos. Du är kaos.
Mirjam log. Hon visste inte varför hon log. Hon valde mellan att skratta och gråta, och hon tänkte:
- Jag älskar ditt hån och jag hatar din sårbarhet. Du är som en gammal film som är hälften tröttsam och hälften fantastisk.
- Mitt ess i ärmen är att du aldrig kommer kunna lista ut mig!, sa hon. Jag är smutsig ibland, men för det mesta är jag ren. Ibland funderar jag på att vända upp och ner på det! Se, hur förvånande mycket runt omkring oss då, som ändå visar sig kretsa kring mig... Det bästa är att ingen någonsin kommer känna mig, bättre än jag känner dem. Det betyder att jag, jag, jag! Är den som kommer att gå skrattandes ut ur huset som brinner som helvetet, när alla andra brunnit länge redan. Hon stirrade fokuserat på den glödande udden av sin cigarett och sade tyst:
- För att jag gör vad som helst...
- ..Beroende på vilket öga du tittar med, sade han och tittade upp under luggen.
-  Ja! Jag är en hycklare. Det är därför jag är älskad.
- Det är inte därför jag älskar dig nu, men kanske därför jag började.
- Varför älskar du mig nu?
- Jag vet inte.

Bild.

Kommentarer
Postat av: Anonym

"On a Hebrew stage, most scholars derive the name Miriam from the verb mara - meaning to be rebellious, disobedient."

Mirjam busunge.

Du, Hanna. Vissa har nog svårt att förstå hur så mycket stora saker kan få plats i en tonårsflicka. Jag ger dig plottriga analysen som lyser senare om du vill. Himla snyggt skrivet.

2010-01-11 @ 21:13:26
Postat av: elinor

jag känner mig lite elak..

blev glad när jag såg dig och elsa på bussen idag, och tänkte att jag skulle säga hejdå innan jag gick av och du åkte vidare.. men det var lättare att gå av i andra änden av bussen, därför gick jag inte förbi dig.. och sa inte hejdå..

så.. Hej då

<3

2010-01-12 @ 18:03:36
Postat av: karolina

Den var helt a-mace-ing, Hanna! Inget nytt där. "Nice one! Nice One!" (á la Daddy Fitch Style)

<3

2010-01-18 @ 11:51:06
URL: http://iwantmymoneyback.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0