- Sista kvällen i blommiga lakan

Ett billarm

en fågel

ett fyllo

eller ett barn

Jag vet inte vad det är som låter

klockan tolv utanför mitt fönster

i Novgorod, Rysslands äldsta stad

Det har till och med blivit mörkt

det händer inte så ofta här

i alla fall inte på våren

 

... och på kvällarna är det Satan själv som släcker gatlyktorna

 

Jag tror inte att jag vill åka hem

eller jo, det vill jag

men jag lämnar en liten smula

av mitt flackande hjärta här

 

Hos hunden man inte fick leka med

i klostret där man inte fick skratta

Hos munken som ritat vår buss i broschyren

och där vi inte fick märkas

 

... men det var fan vi som tände dem

 

bland bläckfisksallad och fiskgelé

och alla billiga cigaretter

i min förbjudna martini tonic och

i alla för ljusa nätter


Kommentarer
Postat av: Alma

Allting blir så fint med dig. Både i realtid och i beskrivningarna efteråt.

2011-05-07 @ 22:06:39
Postat av: matilda

Å Hanna. det är poesidags snart känner jag.

2011-05-16 @ 22:12:59
URL: http://matildaaljungkvist.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0