- Sockernatt 3

Broder Daniel – No Time For Us (Acoustic)


Hon kastade sig andfått ner på en nedskräpad äng, och de fattiga som samlade ölburkar i sina trasiga plastkassar tittade medlidsamt på hennes fall. Han föll ner stunden efter henne, han viftade stressat med armarna, "Det här adrenalinet skulle jag kunna springa runt hela jorden på" sa han, och hans mörka blick brann på ett sätt som bara Leo Alexanders kan. "Jag orkar inte vara den som inte kan låta bli att bry sig längre! Fattar du hur mycket av min tankeverskamhet som går åt dig, det är fan vidrigt", sa han, "Jag har skrivit typ åtta låtar till dig också, men det blir bara smörsångarblaj av allting, jag kan knappt skratta åt dem."


Ebba tänkte på att hennes vänner motvilligt erkänt att de tyckte att Leo var en sådan pojke som trubadurer skrålar om och poeter skriver ömkande, blödande rader om. Hon hade alltid tyckt att det var att ta i; han var en ganska vanlig kille, han spelade handboll och han drack öl precis som alla andra. Det är inget sitta uppe på loftet och sippa rödvin med huvudet fullt av fula tankar, skriva poesi på ett tak med en cigarett i mungipan, eller något annat storstadssvart fördrivande av tiden. Trots det förstod hon lite vad hennes vänner menade och vad Ebba nog föll för från första början, när hon tittade på honom nu när han sprungit efter henne; han hade tappat sin ena sko och hans hår såg ut som ett olycksbådande yrväder. Han var så naiv för världen, han var som en föråldrad nyfödd som tänkte som ett djur. Han var en sådan som inte visste någonting om att knarka tills man slutligen glömmer sitt eget namn men gjorde det ändå, bara för sakens och stämningens skull. Han var en sådan som vissa kallade för modig, andra för dumdristig och resten kanske bara inte lade märke till.

 

Och Leo i sin tur undrade hur två människor som var så självklart rätt för varandra kunde lyckas göra allting så komplext och fel. Varför var det inte kåta leenden i parken och "hej, det här är Ebba, min flickvän" och "åh jag vet vad våra barn säkert kommer heta en dag!". Varför var det aldrig trygga kyssar utan rädsla för att just den kanske var den sista igen eller kanske var den bara en början? En början på något svart och tragiskt, en till natt i kallsvett och en åtrå som bara inte gick att låsa in i skolskåpet på morgonen, som tvärtom följde med genom varje sida i anteckningsblocket och låste hans slöa penna i ett cirkulerande blodomlopp av saknad. Sommarlovet hade inte fört med sig sjunollor och befrielse som han trott och väntat på hela våren. Sommaren hade bara inneburit långa och påfrestande dagar av passivitet, längtan efter en älva som var för långt borta både fysiskt och psykiskt. Den hade brutit ner honom såsom heroinet brutit ner mannen i lägenheten bredvid; de kunde uppgivet dela varandras tomma blickar och rycken av abstinens mellan stela hälsningar och upphållandet av hissdörrar. De var lika nergångna båda två, det var svårt att veta om Leo varit kär eller skjutit sprutor i en tunnel hela lovet; känslan inombords trodde han inte att det skulle varit någon skillnad på iallafall.

 

"Min pappa brukade säga såhär", sa Leo, "Gör det du vill tills du inte kan låta bli; Beroendet är det enda tecken du får på att det är för mycket. Ebba, jag blev kompis med min granne heroinisten i somras för att du var för långt borta, det om något är ett tecken på att jag är för dålig för det här och för desperat för dig", han strök Ebba över håret. Det fuktiga, nytvättade håret: iskalla kranar, huvudvärk i uppochnedvänt huvud, kyla likt tortyr en varm festivalmorgon och schampo i ögonen.

Hon skrattade sorgset, rättade till sin fläta och höjde provocerande sitt ena ögonbryn, "För Leo, det är ju förstås så jävla synd om dig bara! Jag har tänkt på dig varje gång jag vaknat med en kudde för mycket i min säng, varje gång jag hört en låt som jag på något sjukt långsökt sätt kunnat koppla till dig, varje gång jag inte varit upptagen med att göra någonting. Jag har spelat sönder dig i mitt huvud och satt dig på en jävligt hög tron. Jag vet inte om jag vågar fortsätta försöka med oss, för jag kommer bli besviken. För att allt var glamoriserat och du inte är en gud på riktigt." Hon försökte fortsätta sin utläggning om pusslet i hennes huvud och trasslet innanför hennes bröst men hon blev avbruten av en brun, len hand som tog ett försiktigt tag om hennes nacke och drog henne närmre.


Kyssar kan vara vackra och magiska som norrsken en vinternatt och de kan vara hårda, som våldtagna av lust, men den här kyssen var en tår; en sorg för sig som bara enade dem i sin besvikelse. Han smakade ju så bra, han smakade Leo och hans tunga var lika välbekant och efterlängtad som alltid! Hon ville som vanligt vara så nära honom man kan och hon ville aldrig sluta kyssas, för det var alltid det de gjorde bäst och kanske det enda, egentligen. Hennes tunga ville bo i hans mun och hon ville aldrig känna någon annans hand än hans i sin nacke. En tår eller tre rann nerför hennes rödbrända kinder för allt mellan dem som bara varit tomma skott i luften och kärleksslott av kartong. Tillslut satt hon gränsle över Leo där på ängen, och de kramades tills deras andetag blev lugna, tunga och ett och samma, kanske de sista de tog sittandes i knät på varandra.


Leo visste inte vad han borde säga för att det skulle göra mindre ont i henne som han ville skulle skratta mest av alla, henne som han ville skulle få le åt allt. De visste båda två vart allt tog vägen nu och inget ord på något språk kändes rätt.


"Jag hoppas att du hittar någon som förtjänar dig Ebba", sa han tyst i hennes öra, "Någon som är mindre desperat och mindre förvirrad. Någon som kan ge dig lite klarhet." Ebba suckade medan tårarna tvättade bort gårdagens smink från hennes ledsna ansikte och svarade svagt "Vi vet båda att klarhet aldrig är det jag letar efter. Vi visste väl att det skulle gå åt helvete nån gång, men jag fattar bara inte varför!". Leo tog hennes hand, och det passerade, allt; blickar längtan ångest svart hon gråa ögon första natten och så sista kyssar i buskarna hans tygsko hemligheter skam längtan saknad Ebba Ebba Ebba. "För att jag mår dåligt av dig och du förstår dig inte på mig Ebba, det slutar bara med att vi trampar på varandra. Men för mig är du alltid den fräschaste pinglan i stan, och jag känner mig redan ensam."


Kommentarer
Postat av: Idah

JAAA ÄNTLIGN!!! har inte hunnit läsa men ska;)

2010-09-09 @ 13:54:52
Postat av: jill

har du skrivit texten själv? :) isåfall JÄTTEBRA

2010-09-12 @ 02:33:29
Postat av: Anna

Hanna... Du får mig att gråta. När man läser dina texter är det verkligen som att man är där själv, och lite som att vissa saker är tagna direkt ur ens egen själ liksom. Hur som helst är det vackert. Nästan lika vackert som du. <3

2010-09-12 @ 18:08:15
Postat av: E

2010-09-12 @ 18:22:57
Postat av: Elvira

Du vet redan vad jag tycker, det är fantastiskt! <3 (btw var det jag som misslyckades i kommentaren över...)

2010-09-12 @ 18:24:27
Postat av: Idah

ingen skriver så målande och verkligt som dig. Det är som att ha ett minne man kan ta fram och tänka på fast i textform. Skribenter och författare får akta sig för du kommer, och det kommer inte bli lätt för dom då! En otrolig människa med en vas skrivkänsla och en underbar personlighet!<3

2010-09-12 @ 18:47:57
Postat av: Anonym

"Vad har du på hjärtat?" - det frågar alltid morfar mig och min syster. Du vet nog.

2010-09-17 @ 23:23:00
Postat av: Anonym

åh vad fint!!

2010-09-23 @ 23:42:13
Postat av: Simone

jag bara gråter.

2010-11-21 @ 02:22:53
URL: http://baraenfas.wordpress.com

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0